De coronacrisis heeft de digitale transformatie binnen de sector Technologie, Media en Telecom (TMT) versneld, zo blijkt uit een sector-rapport van ABN AMRO. Het aantal digitale abonnementen van kranten en on demand tv-diensten groeide fors sterk en online winkelen werd ongekend populair. ABN AMRO verwacht voor 2021 een overall-groei van 3 procent.
Aanjager voor deze groei is de IT-sector, veruit de grootste branche in de TMT-sector. De sector is hiermee weer ruim boven het niveau van 2019, verwacht ABN AMRO.
De digitalisering van de samenleving gaat onverminderd voort, waardoor bedrijven uit alle sectoren een beroep blijven doen op de technologiesector. Op de korte termijn zijn de verschillen tussen bedrijven groot. Zo zijn communicatiesoftware, public clouddiensten en e-commerce door onder meer het thuiswerken sterk gegroeid, maar zijn softwarebedrijven die aan de vrijetijdssector leveren juist hard geraakt. Voor de gehele IT-branche zijn de groeipercentages dit jaar en volgend jaar respectievelijk 4 en 6 procent.
Telecom moet een omzetdaling incasseren. Meer thuiswerken deed de vraag naar (mobiele)netwerkdiensten in de consumentensector wel toenemen, maar dat kon de omzetdaling in de zakelijke markt niet compenseren. Per saldo resulteerde dit in een omzetdaling van -1,5 procent. Hoewel de zakelijke markt weer aantrekt, verwacht ABN AMRO zowel in 2021 als 2022 opnieuw een omzetdaling (-1 procent).
De omzet van uitgeverijen daalde vorig jaar met 4,2 procent, mede door dalende advertentie-inkomsten. Door de verkoop van digitale abonnementen en online boekverkoop konden uitgevers het verlies beperken. ABN AMRO verwacht zowel in 2021 als in 2022 een bescheiden groei.
De coronacrisis versnelt de digitale transformatie die mediabedrijven doormaken en zorgt de komende jaren voor groei in de TMT-sector. “Consumenten zaten een groot deel van 2020 thuis, maar internet verschafte hen een virtuele uitweg”, zegt Ingrid Laane, Sector Econoom Telecom, Media en Techniek van ABN AMRO. “Het dataverkeer nam hierdoor sterker toe dan voorheen en ook het aantal digitale abonnees van kranten nam sterk toe. Geleid door nieuwe streamingdiensten en de grote behoefte aan home entertainment, liet de omzetgroei op de markt voor tv- en videodiensten eveneens een versnelling zien. Oók reclamecampagnes verschoven nog meer naar het internet, doordat online winkelen met bijna 36 procent toenam. Veel mediabedrijven grijpen dit aan om hun digitale proposities te versterken. Doordat de digitalisering ook ná corona onverminderd zal doorgaan, verwachten we dat de TMT-sector ook op langere termijn goed zal blijven presteren.”